Cykelhistoriska Föreningen - Artiklar

 
 

SEXDAGARSLOPPET

 

Tävlingsformen Sexdagars har anor från de uthållighetsprov Engelska cykelfabrikanter anordnade redan på 1870-talet. I Birmingham anordnade en fabrik en tävling där loppet kördes 12 timmar dagligen under sex dagar. Tävlingen hölls utomhus, liksom det första loppet i USA i Chicago 1885, där cyklisterna åkte 12 timmar per dag. Tävlingsformen utvecklades under 1890-talet och kom att stöpas om till främst ban-tävlingar innomhus, velodrom med andra ord.

I Sverige hade landsvägstävlingar nått oerhörd populäritet, medan banorna tidigt vart för kostsamma att driva och de få byggda banorna förde en tynande tillvaro efter år 1900. Mälaren rundt som anordnats 1892 och 93 samt från 1901 och framåt drog stora åskådarskaror och var populärare än bancyklingen. När då Hammarby IF med Dagens Nyheter anordnade det första Sexdagarsloppet i Sverige, moderniserat för landsväg med mönster från de kontinentala tävlingarna, var man säker på succé. I etapper under sex dagar var ändå målet att komma i mål med hel maskin först. Den var livaktig med årliga tävlingar fram till 1930 och utfördes de det första kvartsseklet på en totaldistans av mellan 12,6 och 17,6 mil.

Den förste att vinna detta klassiska lopp blev Erik "Orsa" Bohlin på en Hermes efter en strålande körning på femte etappen. Under 1924 hade Orsa Bohlin ett riktigt glansår med segrar även i SM 100km och NM 170km samt lag-brons i OS. Han kom senare att svika cykelsporten från 1928 för motorcykeltävlingar. Sexdagarsloppets stigande populäritet gynnade cykelsporten och klubbantalet samt tävlingscyklister mångdubblades på kort tid. Danske cyklisten Henry Hansen som vann två av loppen tävlade och vann flertalet segrar i Sverige på sin Crescent under 1920-talet och fick även flera internationella medaljer. Under 1931 och 1932 blev det inget Sexdagars och Hammarby deltog som medarrangör sista gången 1933. Denna så viktiga tävling låg i träda under 1930-talet, cykelns renäsans, tills Svenska Cykelförbundet gick in som medarrangör fr.o.m. 1940.

År Vinnare Klubb km km/h*
24 Erik Bohlin Uppsala CK 1.760 28,7
25 Ragnar Malm IF Thor 1.760 27,5
26 Erik Bohlin Uppsala CK 1.756 26,1
27 Helmer Strandberg IFK Enskede 1.510 27,2
28 Henry Hansen Danmark 1.530 27,3
29 Henry Hansen Danmark 1.521 28,6
30 Gösta Björklund SK Fyrishof 1.557 28,1
År Vinnare Klubb km km/h*
33 Arne Berg Hammarby IF 1.539 29,7
40 Sven Johansson Hammarby IF 1.260 35,2
41 Sven Johansson Hammarby IF 1.449 33,1
42 Sven Johansson Hammarby IF 1.361 34,4
46 Nils Johansson IK Ymer 1.656 30,7
47 Frans Gielen Belgien 1.473 31,6
49 Yngve Lundh Bollnäs CK 1.452 32,2

Teknikutvecklingen med växlar till följd ökade segrarens medelhastigheten (se km/h*) från 29,7 km/tim 1933 till 32,2 km/tim 1940, men även vägarnas skick och vädret var avgörande. Sven "Svängis" Johansson hade under mitten av 1930-talet etablerat sig som en duglig cyklist och var under andra världskriget på topp med sin Crescentcykel. Sexdagarsloppet som kördes i sex etapper, gick 1941 under 7 dagar och fick därför namnet 7-dagars.

Kriget gav stora reservdelsproblem och antalet tävlande och tävlingar minskade, så för att spara de viktiga tävlingsdäcken fick cyklisterna bruka standarddäck till träning och mindre viktiga lopp. Den allmänna bristen och drivmedelsbristen för följebilar mm. fick tävlingsformen att gå i stå där de alltmer populära varv- och stadsloppen tog över.

År Vinnare Klubb km km/h*
50 Yngve Lundh Bollnäs CK 1.482 35,1
51 Hans E Andresen Danmark 1.424 35,4
52 Eluf Dahlgaard Danmark 1.339 35,1
53 Gunnar Lindgren CK Wano 1.497 36,0
54 Yngve Lundh Bollnäs CK 1.470 34,3
55 Oswald Johansson CK Stefaniterna 1.424 37,2
56 Gunnar Lindgren CK Wano 1.128 38,4
57 Stan Brittain England 1.159 40,3
58 Oswald Johansson CK Stefaniterna 1.209 38,5
År Vinnare Klubb km km/h*
59 Vagn Bangsborg Danmark 1.140 40,6
61 Herbert Dahlbom IFK Kristianstad 1.111 41,9
63 Roger Swerts Belgien 1.115 41,4
65 Ole Ritter Danmark 1.142 40,9
67 Gösta Pettersson Vårgårda CK 1.447 40,5
69 Gösta Pettersson Vårgårda CK 1.072 41,6
73 Bernt Johansson Mariestadscyklisterna 899 43,1
75 Tord Filipsson Skoghalls CK 954 45,1

Sexdagars var en riktig klassiker som visade att man var en kompetent cyklist. Av dessa cyklister visade Sven "Svängis" Johansson tre år i rad att han var den bäste. Även gode cyklisten Yngve Lundh lyckades tangera rekordet och vinna tre gånger.

Att arrangera tävlingen kostade och intresset för sponsring av tävlingen var i dalande, så mellan 1976-1981 anordnades inget 6-dagars. Med Posten som sponsor skakades det liv i etapptävlingen, då omdöpt till PostGirot Open med start i Göteborg. Åren 1983-1985 kördes tävlingen under 8 dagar. Med denna sista tabell avslutas historien redan vid 1985, medan sexdagars i sin nya form fortfarande lockar cyklister att bli nummer 1.

PostGirot Open

År Vinnare Team & land km km/h*
82 Tommy Prim, Sverige Bianchi, Italien 1.053 42,7
83 Tommy Prim, Sverige Bianchi, Italien 1.263 42,8
År Vinnare Team & land km km/h*
84 Allan Peiper, Frankrike Peugeot, Frankrike 1.339 42,9
85 Marc Gomez, Spanien La Vie Claire, Frankrike 1.497 42,2

-----------------------------------------------> Anekdot om vådan av namnbytet <-----------------------------------------------

En tragikomisk händelse som speglar faran med att ändra namnet på en etablerad tävlingsform utspelade sig i januari 2004 på Älvsjömässan . Under mässan "På 2 hjul" berättade en av de yngre värdarna i en monter att han på morgonen sett "en tio minuters journalfilm om en märklig gammal cykeltävling från 1950-talet som kallades sexdags eller nånting?". Turligt nog fanns det kunskap hos åhörarna som meddelade att tävlingen var den äldre benämningen på en anrik etapptävlingsform som i dag går under ett annat namn.

Åke Stenqvist

 
 
< Tillbaka