Cykelhistoriska Föreningen - Artiklar

 
 
Bianchi
Treviglio, Italia
 
 

Få märken förknippas med den norditalienska cykelkulturen som Bianchi, dessa vackra Celestefärgade cyklar. Edoardo Bianchi startade sin cykeltillverkning någon gång under 1885 och företaget har även tillverkat motorcyklar och även inte så lyckade bilar (Autobianchi).
Bianchi har alltid tillverkat alla sortens cyklar inte bara tävlingsracer utan även lågbudgetcyklar i alla klasser.


Celestefärgen

Celestefärgen (ljusblå på italienska) som egentligen är en mer grön nyans av ljusblå än ljusblått, är den färg som en Bianchi absolut ska ha! En Crescent ska vara orange, en Hermes röd och Monark blå, om det handlar om tävlingscyklar. Om inte det är en från allra första början, då de var svarta, eller modeller som byggdes till vissa åkare som Faustos vita och svarta Bianchis som han hade när han slog världsrekorden på bana och tog VM på landsväg (de finns redan hos en samlare i Italien så leta inte efter dem) eller den Kromobellatto 100 års jubileumsmodell som medlemmar i CHF har i sin ägo.
Det sägs att den Celeste-färgen kom till världen när Edoardo Bianchi skulle träffa Italiens dåvarande drottning Margherita och färgen skulle matcha hennes ögonfärg. Från det mötet fick Edoardo med sig ett certifikat som bevis för sin yrkeskunskap och kvalitet. Efter detta började Bianchi att använda det kungliga husets emblem som sin märkessköld. Skölden fortsätter att pryda cyklarna, men i en moderniserad form.


Utrustning

Från 1930-35 kom cyklarna monterade med växelsystem från Vittoria framförallt deras model "Margaritha" som fungerade som en kedjespännare och fjäderspända växelarmar (3 växlad). Träfälgar och bromsar från Universal Mod. Sport. Ramarna hade röda detaljer och kromade muffar och styrlagerskålarna var en del av ramen, en så kallad nymodighet på dagens ramar "integrerad styrlager". En liten fiffig detalj är att det fanns en integrerad oljekanna på sadelröret. På det viset kunde man garantera att ha en välsmord kedja under de långa tävlings ettaperna. Man kan nästan se hur dammiga kedjorna blev en torr sommardag.

1935-40 byte man till Campagnolos "Cambio Corsa" 4-delat växelsystem som var ett stag med spak som satt monterat i snabbkopplingen som Tullio Campagnolo hade uppfunnit. .Detta system krävde en speciell tandad bakgaffelände där ett baknav med kuggad axel fick rulla och agera kejdespännare. .Bianchi använde inte Campagnolos nav utan Fb-nav men med egen signatur.
Växelstagen satt fast i höjd med bakbromsen; som ni kan förstå så var det väldigt svårt att växla och farligt om man glömde att man hade ekrarna ganska nära. ,Framföralt uppför var det svårt, det sägs att Gino Bartali var rent utav en expert på detta växelsystem och kunde växla även i de värsta backarna på Touren och Girot. Riktiga rariteter fanns det också i form av "Cambio Corsa Toppolino" med dubbla spakar som såg ut som två mussöron darför namnet Toppolino "Mussen". Annan utrustning var aluminiumfälgar och Universal Mod. Extra bromsar. En intressant detalj är kedjehjulen som hade en triangel i mitten, en exklusivitet för Bianchi.
Ramnumret satt på den integrerade sadelklamman och modellen fanns helt i celeste eller med kromade muffar.

1949 monterades både Campagnolo och Le Simplex på "Tour de France". Med denna vann Fausto Coppi touren de åren. Det sägs att det var ett sätt att få fransmännen att köpa Bianchi. Han använde också Campagnolos Paris-Roubaix som var en variant av Cambio Corsa under de åren.
1954 Kom specialmodellen "Campione del Mondo". Fausto hade vunnit VM i Lugano och det skulle firas! Utrustningen var Campagnolos Gran sport första serien med kromade axelbultar på bakväxeln, bromsar från Universal och sadel från Aquila.

Under 40-talet kom mann på att man kunde samla de skickligaste byggarna inom fabriken till tävlingsverkstaden "Reparto de Corsa". Fram till slutet av 80-talet tillverkade dessa stolta hantverkare ramar som var utöver det vanliga. Själv har jag kört på en Specialissima SLX och jag blir forfarande simmig i blicken när jag tänker på den cykeln. Inte bara den perfekta balansen mellan komfort och prestanda, finishen, muffarna, allt andades toppkvalitet. Nu finns bara namnet kvar, gubbarna gick i pension, stål ersattes av aluminium.

Bianchi och Sverige

Under slutet av 60-talet, början 70-talet och framåt började man se Bianchi på våra gator tack vare agenturer som Del Mondo -79 och Velo Sport -79 + som började importera dem. Det sägs att ECI- Tore hade en Bianchi som hade tillhört självaste Fausto Coppi (det är väldigt svårt att bevisa detta, det är ju rena samlardrömmen!!).
Det var Sven Åke Nilsson, Segersäll, Bernt Johansson (OS Lagtempo) och inte minst Tommy Prim som kom tvåa på Girot på en Bianchi när han körde för superstallet Gewiss/Bianchi som fick oss att börja titta efter de celeste färgade cyklarna.
På den tiden kom de alltid monterade med toppserier från Campagnolo vare sig det var Record, Nuovo Record, Super Record eller Record under 80 talet.
Det fanns även billigare varianter med komponenter från Ofmega, Gipiemme eller Campagnolo "Nuovo Gran Sport" eller senare Victory serien. Men en Reparto Corsa med Columbus rör och Campagnolo utrustning var alltid ett kvalitetskännetecken hos en Bianchi. Just nu ägs Bianchi av Cycleeurope, alltså ingår den i Crescent/Monark-stallet.

Var hittar man dem?

I Gula tidningen eller på Fredrikshofs hemsida dyker det upp ett och annat och även på www.blocket.se, men i vårt grannland Finland finns det modeller från 50-talet och framåt och i vissa klubbar gick det inte att köra med något annat (runt Åbo trakten om jag inte minns fel).
Dessa får man för nån tusenlapp kanske kan nån medlem hjälpa till med att hitta en.
I Italien kan man hitta bland annat www.secondamano.it, under "bicicletta" eller www.ciclismonline.it under "mercato" Där erbjöd de en hel Campagnolo Gran Sport serie från 50 talet i låda, helt ny för 1000 euros.
Varför inte åka till Milano till "il Mercato dell´ussato de Novenegro" där hittar man alla italienska märke i perfekt skick och ofta med alla tillbehör för ca 700-2000 euros (helt renoverad för en 30-50-talare) men man hittar orenoverade från 150 euros uppåt. Där hittar man också gamla Vespor, bilar m.m..
Angelo Giuseppe Finali Tel:009-0523 821448 kan skaffa cyklar från 1910 framåt antigen renoverade eller orenoverade.
Giuseppe Lavetti (Beppe till kompisarna) Tel:009-035320433 i Bergamo renoverar cyklar och är specialliserad på just Bianchi han har allt! Men när jag pratade med honom hade han även Legnano, Umberto Dei, Frejus på lager. e mail: bikelab@tiscali.it språk problem? Ingen fara jag hjälper dig!
För visst är det nåt magisk att äga en utav dessa cyklar som har betytt så mycket för sporten.


Cio Carlos!

Intressant om Bianchi:

  • Giovanni Tomaselli vann 1899 på en Bianchi Paris Grand Prix, den första internationella cykeltävlingen
  • Bianchi var den första tillverkare som gick från höghjuling till velociped, var först med frambroms och först med pneumatiska däck
  • 1913 patenterades den första fulldämpade terrängcykeln för italienska armén
  • Biahchi är det mest prisbelönta cykelmärket genom tiderna. Bland åkarna hittar vi inga mindre än Fausto Coppi, Octave Lapize, Felice Gimondi, Fiorenzo Magni, Moreno Argentin, Marco Pantani, Tommy Prim m. fl.


 
 
< tillbaka
 
 
The copyright issue: Some of the pictures used in this essay is captured from the Internet and thus believed to be in the public domain. If you claim the copyright, please inform us and we will remove the picture forthwith.