Cykelhistoriska Föreningen - Artiklar
 

Crescents historia
Från Western Wheel Works till Velocipedaktiebolagen Lindblad

Amerikanska tillverkaren Western Wheel Works i Chicago var en stor tillverkare som enligt egen utsago sålde 50.000 cyklar redan 1894. De tillverkade bicykeln Crescent och var växande på den internationella marknaden. Cyklarna från Amerika spreds ut över hela världen och konkurrerade starkt med de engelska mot sista delen av 1890-talet

Mitt i den internationella cykelboomen startades 1897 Aktiebolaget Amerikansk Cycle Import Eli Pettersson & August Lindblad av just herrar August & Eli som beslutade att amerikanska Crescent skulle köpas in.Man drev även flera agenturer för velocipeddelar. De var unga men inga nybörjare i branschen. August (28/11 1864) importerade redan under 1890-talets början bl.a. amerikanska märket Eclipse samt engelska märken som såldes i hans järnaffärer i Stockholm. Medan kände kapplöpningsryttaren Eli (13/1 1868) i sin lilla velocipedaffär förde engelska märket Humber och utförde reparationer.

Deras samarbete startades alltså 1897 med ett inköp av hela 6.000 Crescent velocipeder. På ett halvår var alla sålda till landsbygdens handlare och i den egna verksamheten. Året därpå sysselsatte man 38 personer, dessutom fick man agenturen för Dunlops pneumatiska ringar i Skandinavien.

En racer kostade detta år 350:-, en standardmodell 250-300:- och en tandem 400:-. På köpet fick man gratis undervisning på Östbergs Velocipedskola. På ett par år blev deras lycka gjord och är 1899 utgavs inte mindre än tre kataloger, en försäljningsbroschyr och två tillbehörskataloger. Dessa tillbehörskataloger, med tusentals illustrationer, innehöll allt för cyklisten från armband och urkedjor till vattenpistoler och verktygsmaskiner. Den allmänna konkurrensen drev flera tillverkare till ruinens brant, vilket dock gjorde cyklarna billigare med tiden. En Crescent 1902 kostade 200:- med Dunlopringar såklart.


En vacker damvelociped från den första sändningen 1897  

Utöver Crescent såldes, åtminstone 1901-03, amerikanska Daisy och Snell. tyska Allright och Astrid. De svarta eller gröna cyklarna från Snell kostade liksom Allright 200:-. Även dessa var utrustade med Dunlopringar och reparationsväska samt gula trästänkskärmar och damcykeln hade kjolnät och kedjeskydd. Försäljningslokalen för AB Amerikansk Cycleimport på Birger Jarlsgatan 7 flyttades någon gång innan 1908, då man även sålde Dunlop bilringar på Humlegårdsgatan 17.

Daisy Daisy Daisy spec.

Omkring 1907-08 startades även den svenska tillverkningen av Crescent. Då var fabriken egentligen mer en större smedja där ca 10 man arbetade med en ässja, en svarv, en slipmaskin, en handpress och ett hjulriktningsställ samt ett antal skruvstycken. I det primitava lagret fanns reservdelar, ofta omärkta - amerikanska Crescent, B.S.A., Dürkopp, Rambler, Styria m.fl. Ramarna tillverkades under hösten och vintern och monterades under våren och sommaren, allt på ackord. Arbetsdagarna var från 8-20, utom högsäsongen då man arbetade på sommarkvällarna fram till midnatt. Säsongen varade då mellan april till oktober där få cyklade på vintern. Omkring 1500-2000 cyklar per år tillverkades och enligt modet var en standardram lång och 24" hög, medan 22" (56 cm som idag) och 26" gick att bestlla. För de långa gjorde man även hela 28" (dvs ca 71 cm) höga ramar. Dryga 80 år senare kom MTB med en ramhöjd på 19" (48 cm) med 26" hjul.

Då efterfrågan på cyklar och även ramsatser hela tiden ökade, flyttade firman på hösten 1910 till större och mer passande lokaler på Tunnelgatan 20. Runt 1910-talet bytte företaget även namn till Velocipedaktiebolaget Lindblad. Vad som fick August och Eli att gå skilda vägar är oklart, men Eli försvinner inte helt från hjulbranschen. Han dyker upp i rullorna som egenföretagare 1914 med försäljningslokal på Birger Jarlsgatan 9, granne med den tidigare adressen. Han säljer bl a motorcykeln New-Hudson i 2 modeller, båda med en 2-cylindrig 6-hästars "Big Six"-motor där reklamen skryter med: "På jämn väg är hastigheten 100 kilom. pr. timme". Någon över dåvarande hastighetsbegränsning.

År 1911 kostade Crescent fortfarande ca 200:- och på begäran kunde man få 3 växlar för 25:- extra. Lindblads hade flera tävlingscyklister inom eliten som använde Crescents racercykel med träfägar för viktens skull. Allmänheten fick betala 250:- för densamma.

 
En av dem som valde att cykla på en Crescent under 1912 var Henrik Morén. Detta år vann han landsvägsloppet Mälaren runt, den blivande OS-sträckan, för 10:e gången (se bilden). OS-tävlingen den 7:e juli gick dock inte Moréns väg, men i slutet av juli satte han på Crescent 24-timmarsrekordet i Köpenhamn på 78 danska mil (= 596.700 m), något danskarna ville ha till världsrekord. Henrik Morén 1912 Crescent Racer 1911
 

Efter krigen fick Lindblads ett rejält uppsving och nya maskiner och specialmaskiner anskaffades. Förutom Stockholmslokalerna startades det filialer i Malmö och Göteborg där man utöver Crescentcyklar sålde Harley-Davidson motorcyklar och Torpedonaven man var generalagent för. Fabriken på Polhemsgatan 8 i Stockholm krönte katalogen 1924.Utöver Crescent fördes även märkena Drott, Gauthiod, Svithiod och Angantyr.  

  Dansken Henry Hansen debuterade i Sverige 1924 och kom att under 1920-talet tävla mer här än i hemlandet. Med en Crescent lyckades han ta OS-guld i Amsterdam 1928 och VM-guld i Köpenhamn 1931. Med dessa och andra segrar bekräftades Crescents duglighet. (Kändisbilderna ovan är från 1934)
 

Även om det var tävlingsframgångar och goda tider för Crescent sökte Velocipedaktiebolaget Lindblad redan 1929 förhandla om ett samarbete med Nyman i Uppsala. Genom att tillverningen nedlades och Lindblads omformades till en försäljningsorganisation slöts 1931 ett avtal mellan företagen. Produktionen övergick snabbt men gradvis till Uppsala redan samma år. Den nya chefen blev Gustaf Grahn. Han anställdes i firman 1910 och kom i chefsposition fram till sammanslagningen med Monark 1960. Med Lindblads förvärvades även agenturen för de dugliga Torpedonaven från Fichtel & Sachs AG. Lindblads fortsatte dock sin verksamhet som försäljningsorganisation med filialer i bl a Malmö och Göteborg.

Mer om Crescentcykelns historia kommer. - Välkommen att bidra till historen om Crescent.

Sammanställt av Åke Stenqvist med tillägg av Kjell Ahlqvist - Källor: Hjulsport, Älskade cykel, KB

 

 < tillbaka