CHF - GALLERI -  bilder insända av medlemmar och andra

     
 

En stolt grupp velocipedägare på 1910-talet då cykeln var en viktig statussymbol. Det gällde att markera att man var cyklist genom att klä sig elegant! Damerna kunde få lätta lite på snörlivet eller korsetten, det stod i en äldre cykellärobok. Men herrarna hade sin "fadermördare", en hårt stärkt krage som skar in i halsen.
Varför togs bilden? Ingen vet numera med säkerhet men det kan vara en grupp på väg till mötet i nykterhetslogen, till frikyrkan... Bilden kan tjäna som "föredöme" när vi är ute på uppvisningar! Att ha en hatt, det var obligatoriskt för såväl herrar som damer långt in på 1940-talet.
Fotot kommer ur Hans Björkmans samlingar och han vet tyvärr inte var det är taget.

Gert Ekström

+  
 

Här kommer en bild på min senaste färdigrenoverade Monark herr från 1936. Jag vet att en del kanske det tycker att man enbart ska hålla sig till originaldelar. Men funktion är viktigast för mig därför har jag en Brooksadel, nya 28 tums hjul, rostfria med bra broms, nya däck och ett högre styre för bekväm cykling. Denna cykel är en dröm att åka på. Jag skulle däremot aldrig lacka om en gammal cykel, så jag använder numera Svinto tvålull för att ta bort värsta fula rosten, vaxar sedan och behåller patina. Så mitt motto är funktion först, sedan stil och sen originalitet. (F.E.O. functión, estilo, orginal)

Pontus Vogel, Falun

+  
 

Den unge cyklisten på den fina Crescent Sportracern är här i delo med ordningsmakten i form av en likaledes ung polisman. Har han kanske glömt ge tecken?

Bild från Gunnar Svartengren

+  
  Från Börje Ekstedt kommer den här bilden som visar hans far med cykel 1919. +  
 

Sven Larsson har skickat mycket intressanta bilder på riktigt gamla velocipeder i fyndskick.

Se bilderna här.

+  
 

Göran Lundberg i Vislanda fick ett brev med trevliga cykelmärken.

På frimärket med den intressanta ramkonstruktionen står det att det är en hopfällbar militärcykel modell Leitner. Ryssland 1917. Att cykeln på det andra frimärket är en damcykel är kanske mera uppenbart , den heter V-22 och är från 1954.

+  
 

Jag har en udda hoj från Crescent, byggd i mitten på 60-talet i ett begränsat antal, ock skickades till vissa återförsäljare, bl.a.. " Cykelbjörk i Stockholm". Min frus morfar köpte 2 st., varav den ena blev stulen ganska omgående, men den andra fins hos oss. Modellen är en förstudie / marknadskoll på intresset av en hopfällbar hoj. Denna har 28 tumshjul , "gångjärn" på ramen, delbart styre mm.

Björn Almering / Hölö

+  
 

Läste Brians efterlysning om transport av barn i cykelvagn. Bifogar här en bild på en typ som en morbror till mig byggde på 1940-talet. Just detta exemplar finns på Eslövs museum. Han hade själv en version där man satt två barn i bredd, med ett litet fack för bagage längst bak. Just den vagnen hade två hjul i bredd,medan den på bilden har ett centrumhjul längst bak.Det är en lucka i taket där man sätter i barnet. Jag , mina syskon och mina kusiner åkte ofta till stranden kopplade efter en tandemcykel som min kusin Siv Benn i Malmö fortfarande har i sin ägo och årligen använder vid CHF:s syds årliga utflykter.

Jan Roos i Eslöv

+  
 

Höghjulingsryttare i Riks 70 loppet‏

Vi höghjulingsryttare deltog i Riks 70 loppet i Sala i september. Sträckan var halvmaraton och gick på nya sträckningen av riksväg 70 utanför Sala mot Avesta. Mats Abrahamson till höger, red på en Benskakare med järnskodda trähjul från ca 1890 tillhörande Gammelgården i Möklinta medan Per Eriksson till vänster, red på en i USA nytillverkad Excelsior Standard.
Per skickar också bilden längst till höger som visar att höghjulingridt kan sluta illa för den ovane.

Klicka för större bild! +
 

Sänder en bild som jag har tryckt av en jättegammal zinkkliche, som min bror köpt av en CHF:are. Som gammal grafiker har jag tillgång till äldre tryckpressar i rätt ålder. Jag uppskattar åldern på bilden till c:a 90 år. Den har säkert använts i en tidningsillustration en gång i tiden.

MVH Jan Roos i Eslöv

Cykelolycka m ä  
 

Vi i vår familj cyklar dagligen på bara veterancyklar. Och nya modeller införskaffas hela tiden. Jag bifogar bilder på min egen cykel, helt orenoverad men "still going strong". Det är en Fryksdal från 1938. Bifogar även bilder på min dotters Brage. Och bilder på den senaste inköpta, en Vimpel. Den ska göras iordning nu . Min son cyklar även han på en gammal raritet, men jag har inte tagit några bilder på den ännu.

Mvh Anders Yttergren. Avesta

Klicka!  
  Thomas Engberg har skickat bilder på ett trevligt nybygge med gamla delar.
Ingen risk för smisk, i CHF är vidsyntheten stor.
Klicka!  
  Tre mer än hundra år gamla "Brefkort" visar vad man cyklade på vid förra sekelskiftet. Det är också en illustration till att det går att få fram en hel del från urblekta gamal foton. Originalet  
 

Genom att sammanföra bilder av Husqvarna dammodeller från tidigt 40-tal kan Erik Olsson, Sorsele, visa på intressanta variationer.

 

HVA 41  
 

Skickar en bild från krigsåren, som visar en reklamaffisch för något nöjesevenemang. Man textade själv platsen för detta . Tryckeriföretaget där jag arbetar , tillverkade och sålde dessa en gång i tiden

MVH Jan Roos i Eslöv

+  
  Gunnar Svartengren har skickat en underbar bild från starten av Östergötland Runt 1928. På CK Hymers hemsida finns flera bilder från den tävlingen under samma period, men troligen inte samma år. Klicka!  
 

Från Sven Larsson kommer årets första bidrag;

Bifogar några , i mitt tycke, vackra bilder på Gunns farbrors resa till Dalarna 1929 på en vacker Hermes. Då det var stil på cyklisterna

Klicka! Klicka!
  Olle Jonsson, Järlåsa, har skickat några mycket intressanta bilder på en tävlingscyklist aktiv på 20-talet. Han söker även en ram liknande den på bilderna för att försöka återskapa en Fram-racer. Holmfrid Storvik  

< Insända bilder, arkiv