CHF - Mekartips

 
 

Däck till gamla cyklar

 
 
1912
 
 

Bästa däcken är: Trelleborg, Värnamo, Gislaved. Synd bara att de upphört med tillverkningen. Utmärkt dugliga däck var också de gamla Golden Boy från Shinko i Korea, tyvärr försvann de från Sverige när de fick leveransproblem vid flytten till Kina. Nokia går an. Dagens däck (t ex Schwalbe, Spectra, Kenda, Continental osv) tycker jag spricker för lätt, medan t ex Golden boy mm slets förvisso ner lättare, men sprickorna bildades inte efter en förvaring. Jag byter idag däck i parti och minut med utmärkta slitbanor pga sprickor och värst är naturligtvis de billigaste. Smalare däck blir smått knöliga om man inte väljer de dyrare varianterna. Continental och Schwalbe är i detta fall ett bättre alternativ.

Om de gamla däcken är relativt oslitna och utan sprickor så behåll dem, men med nya fälgband. Röd slang tillhör inte mina favoriter dock, släpper luften lite för snabbt enligt mig. Glöm inte att fetta in däcksgummi med någon lämplig vätska expempelvis glycering, men tänk på att nyinfettade däck kan bli farligt hala,

Tum-måtten läses tydligen olika då jag hörde att Tyskland anger 28 x 1 ½ x 1 5/8 där svenskar anger 28 x 1 5/8 x 1 1/2 dvs båda är 44-635, men anges i tum med siffrorna grupperade olika. Här är 28 1 ½ lika med fälgens 635mm, medan 1 5/8 anger bredden 44mm. Däcket 28 x ½ = 40-635 och varje fälgdimmension utgår vanligen från däcksbredden 37 eller 40 mm. Lösningen med nya beteckningar såsom 29-tum löser inte problem utan skapar nya i stället. När European Tyre and Rim Technical Organisation (ETRTO) bildades 1960 så satte man igång med däckseländet och skapade med tiden ett hållbart system i millimeter för att bringa ordning på 70 år av tum-virrvarr. Tyvärr finns det fortfarande tum kvar på däcken och köparna kan inte alltid förstå sig på ETRTO-siffrornas enkla betydelse så då blir det ofta ett tum mått man (tror sig) förstå.

Amerikanarna är väl ett av de få länder som finns kvar i tum-träsket och numer hittar man både 29-, 25-tum och nya 27 tum. Som självfallet kolliderar med verkligheten. Smala MTB-däck blir här 25-tum medan breda blir 26, fortfarande är det samma fälgdiameter de passar till vilket är ETRTO -559mm. Den ny-kallade 27 1 ½-tum är defacto de gamla militärcyklarnas diameter 54-584 eller ibland angiven som tum 26 x 2 x 1 ½. Samtidigt har världen redan haft 27 x 1 ½ vilka gavs ETRTO -609. De nya sk 29-tummarna anges med ETRTO som 58-, 60- eller 62-622 och passar bara den lilla 28-tummaren, dvs -622. För att ni inte ska spilla tid på att förstå er på ett omöjligt problem så ber jag er att ta det lugnt. Njut av cyklingen i stället.

Vanligaste fälgmåtten de senaste decennierna är:

TUM - ETRTO

26 x 1.75 - 559
26 x 1 ½ - 584 (ovanlig idag)
26 x 1 3/8 - 590 (finns inte idag)
27 x 1 ½ -609(Finns inte idag/ däcken ibland angivna som 610)
27 x 1 1/4 - 630(finns inte idag)
28 x 1 5/8 - 622
28 x 1 ½ - 635(ovanliga idag)

Även om fälgen inte finns på nya cyklar idag så finns dock däcken troligtvis kvar något decennie till. Vi har 28 x 1 1/4 vilket anges ETRTO 37-642, samtidigt har då alltså amerikanarna angett 60-622 som 29-tum. Som ni ser är den större 27-tumaren större än den mindre 28-tummaren. ERTRO har korrigerat detta med exakthet. Bortser vi från tum och ETRTO så har vi ju alltid de sk franska måtten, t ex 700-35C = 28 X 1 3/8 X 1 5/8 = 37-622. Dessa franska mått finns också som de mindre 600-, 500- med mera

Åke Stenqvist

Cykeldoktorn

En fotnot om de franska 700-måtten. Franska rambyggere ville historiskt inte ändra rammåtten bara för att cyklarna skulle utrustas med olika tjocka däck. Därför bestämde man ytterdiametern för 700-hjulen och anpassade fälgens diameter till de olika däckstjocklekarna. Så uppkom 700, 700A, 700B och 700C. Den sistnämnda blev senare någon slags standard och kallas vanligen 28 tum eller 622 enligt ETRTO.

 

 
     

< Tillbaka