CHF - GALLERI -  efterlysning - identitet sökes

 
  This page is about "mystery bikes". If you can identify any of them or provide additional information please write the webmaster  
 

Har fått tag på 2 konstiga Crescent-prylar som jag gärna vill veta vad dom använts till. Storlek ca.35x35mm,ca.3 mm tjocka märkta Crescent Patent 18,17,19 och den andra 19,17,18.

Gert Stahlén, Uppsala

+
+
 
  Lars Erik Jonsson önskar veta mer om sin Skandia. Skandia  
 

Ännu en fråga från Lars Erik:

“Fyndade” den här skylten på Tradera. Skylten är gjord i koppar med text och motiv i relief. Texten guldfärgad, men det verkar som cykeln och “the flying wheel” inte haft någon färg. Väldigt patinerad, som synes, men jag tycker den har charm. Måtten är 28 x 43,5 cm. Alla upplysningar om skylten är välkomna. "

+  
  I Helsingborg på Teknik från Farfars Tid finns ett antal äldre cyklar av olika konstruktion. Bland andra en Rolls. Känner någon till mer kom den velocipeden? +  
  Bertil Österby i Mora vill gärna veta vad hans velociped kan vara. +  
  Ytterligare en gammal cykel som Bengt Roos vill ha hjälp att identifiera en cykel från 1890-talet. +  
  Marcus Widlund har fått en inte helt vanlig Crescent och undrar vad det är för modell. Bakväxeln är av fabrikat DNB, en av de första japanska komponenter som Crescent använde. Crescent ungdomsracer  
  Brian Rosenberg önskar information och åsikter om sitt senaste köp. +  
 

Jag skulle vilja efterlysa min cykel och be om hjälp för identifiering för att eventuellt skaffa reservdelar.

Björn Sällqvist

+  
  Göran Hartzell undrar om någon vet mer om det norska märket "Terje Viken". +  
 

Jens Nielsen frågar om ett par cyklar han nyligen skaffat, en Rapp och en Crescent.
Klicka här för bilder!

Jag har just införskaffat en Djäkne som lär vara från 30-talet. Jag undrar om det går att få fram lite historia om denna? Vet ni kanske vart jag kan söka efter det? Eller så vet kanske ni en del om denna modell?

Mvh / Marcus Andersson

Vi har också fått frågor från Ronny Andersson om cykelmärket Express.

Djäkne  
  Aaro Linden i Finland har räddat en EBE undan skrotning och vill veta mer om märket. Känner du till mer om cykeln så hör av dig! Klicka här!  
 

Lars Erik Jonsson har frågor om en "postgul" Husqvarna som varit i Televerkets tjänst.

En annan Televerkare har Lars Gustafsson sänt bilder på

Klicka för länk!  
 

Jag har hittat en tillbringare med en höghjuling på som tilltalar mig och så undrar man förstås om det kan tänkas finnas fler sådana - tallrikar, assietter m.m. Finns dett inom CHF någon som kan tänkas känna till sådant?

Hälsningar Göran Hartzell

Göran har nu fått svar från flera kunniga. Peter Pluntky skriver:
Kannan från Rörstrand tillhör en tvättservis gjord från 1888 – 1902. Servisen har namnet ”Sport”. Ingår bl.a. även en potta.

Klicka för större bild!
+
 
 

Mikko Råberg i Finland har hittat denna cykel på en marknad. Den förefaller helt oanvänd och är märkt "Made in Sweden" på ramen.

Åke Stenqvist har med ledning av ramnummer och ramdekor kommit fram till att i varje fall ramen är en Husqvarna, modell 119, från 1936-38. Det visar hur man med utrustning kan föråldra en cykel liksom man på motsvarande sätt kan föryngra den, allt beroende på att ramkonstruktionen på svenska cyklar knappast ändrades från 1910-talet och 50 år framåt.

+
+
 
 

Hei
Kan noen av klubbens medlemmer eller andre hjelpe meg å identifisere denne sykkelen. Jeg har ikke sett lignende sete konstruksjon, sykkelen ble funnet på en nedlagt gård i Norge. Interesannte opplysninger er kvalifisert gjetting på alder/ produksjonsår og produksjonsland. Sykkelen har torpedo frihjulsnav med gammel logo og fremnav fra samme firma. Hjulene er 26" vulstfelger.

Med vennlig hilsen Svein Sakrihei, Mo i Rana, Norge

Cykeln blev benom nordiskt samarbete identifierad per omgående av Brian Rosenberg i Danmark.

Klicka!  
 

Hej!

Inte kunde jag be någon av er, mycket specialiserade herrar om hjälp? En man på Utrikesdepartementet i Lettland är tolk/översättare och äger en gammal militärcykel. Han är cykelfantast. Ilmars Danilevics heter han. Han har utmärkt svenska, skojigt nog. Men han äger en sådan här cykel. Navet är kass och egentligen skulle HELA BAKHJULET med nav, ekrar och allt behöva bytas. Rationellare så. Vem skulle vilja, givetvis skänka honom sådan? Kanske sälja? En gammal militärcykel. Svensk av modell 105 A MT som är lackerad i olivgrön färg och trycker mot golvet med hela 24,5 kilos vikt. Cykeln har ett kraftigare baknav av mopedtyp med bromstrumma och bromsbackar. Med andra ord baknavet HR90V är ett frihjulsnav med inbyggd trumbroms som bromsas med pedalerna över cykelkedja och kedjekrans. Navet tillverkades av firman Fichtel & Sachs i Västtyskland Jo.det förstås. Ekrar saknas. Egentligen en 10 styck. Men byter man några går kanske andra av. Var får man dessa speciella ekrar ifrån?

Med vänlig hälsning, Janis www.lettiska.se

 
 

Hej !

Jag har en cykel Fram King som jag ärft efter minn moster. Har haft den utlånad till min dotter, fick tillbaka den p.g.a. att cykelnykeln är borta . Finns det någon liten chans att hitta en nyckel . Bast Typ 100 står det på låset. Finns det någon vänlig själ som vill höra av sig?

hälsar Lasse Hellberg Glindran

 
 

"Vet inte riktigt vart jag ska vända mig, men det är så att jag har en gammal trehjuling från ca 1920-talet som min mormors syster hade. Den är av svart järnsmide har ratt och en limpformad träsadel, ett större hjul fram och två små bak. Cykeln är ca 50-60 cm hög. Jag är lite nyfiken om denna cykel är vanlig eller om den har något värde i sig. Sänder med ett foto på cykeln.

Med vänlig hälsning Charlotte Holmgren "

Vi har fått svar från bland andra Mats Grimme. Läs mera här!

Klicka för större bild!  
 

Vår medlem Mikko Råberg i Finland vill ha hjälp att identifiera en, troligen engelsk, cykel. Bilder finns på hans fina hemsida http://www.mrvelo.com
Klicka på "Galleria" i menyn till höger och sedan "Tuntematon / Unknown". Hjulen är utbytta på några bilder, men originalhjulen med träfälgar och 36 ekrar fram och 40 bak finns också på bild. Observera den speciella bakbromsen med stång från vevpartiet. En fettnippel har texten "Rotherham, Coventry" och cykelns serienummer är 415170
Kantakta Mikko på finska eller engelska.

 
  Andreas Bengtsson har skickat bilder på en mystisk "Crescent" och ber om synpunkter på vad det kan vara.


Klicka för en större bild!  
  Ulf Axelsson har blivit ägare av denna racer av märket Vimpel. Den såldes enligt uppgift av KF och var därmed en föregångare till senare tiders Logan. Var inte även Trim ett KF-märke? Klicka för en större bild!  
 

Patrik Tegnér i Göteborg har en mycket intressant cykel som han vill ha hjälp att identifiera. Bilder finns på :

http://www.fixedgeargallery.com/2006/nov/PatrikTegner.htm

 
 

Finns det någon som har upplysningar eller kanske bild på en cykel kallad Mien tillverkad i Gäddeviksås, Tingsryds kommun.
Tacksam för information och eller bild av cykeln/cykelmärket.

Karl-Göran Hedsten
Tallbacka Gäddeviksås.

 
  Anders Näsström i Stockholm har en Panther från 30- eller 40-tal. Han skulle gärna vilja veta mer om märket och få hjälp med dateringen. Han är dessutom intresserad av att sälja den. Se KÖP & SÄLJ Klicka!  
 

Lars Nellde i Kristianstad vill ha hjälp att identifiera denna upp-och-nertrampare. "Det finns inga graveringar på ramen eller på någon av detaljerna mer än på undersidan av bakre träskärm. Där står det Theo Kuntig Clevland. Samt King12 USA pat. på pedalerna. Inte mycket att gå på men jag undrar om du vet något om mekanismen. "

Enligt Gert Ekström och Åke Stenqvist är det med största sannolikhet en ovanligt komplett Göta.

Cleveland


(Klicka på bilden för en större kopia)

 
  Vår vän Brian Rosenberg i Danmark ber om hjälp att identifiera denna damcykel av äldre årgång.  
  Korsram1

Brian Rosenberg har sänt två bilder på en mycket intressant velociped och vill ha hjälp att identifiera den.

"Det er et billede som et medlem af vores klub har. Han arbejdede som cykelmekaniker i 1960-tallet og de fik denne cykel ind. De måtte ikke male den, men kun nødtøftigt restaurere den. Bemærk at billedet er IKKE spejlvendt.
Kædehjulet sidder i venstre side af cyklen "

Korsram2  
 

Metropole rammärke

Från Marcelo Afornali i Brasilien kommer en fråga om någon känner till något om hans Métropole troligen från 1950-talet. Det ser ut som en typisk fransk ram av bättre kvalitet med äldre Nervex-muffar. Vevlagerhylsan är på ovansidan märkt RGF, en beteckning som står för R. Gargette Frères som gjorde hylsor till bland annat Peugeot. Den förekom på franska och engelska cyklar till in på 80-talet.

I slutet av 1800-talet tillverkades Acatène Métropole, utan kedja, d v s kardandriven.

Métropole

Klicka för en större bild.