IVCA
International Velociped Cycling Association

 

Den huvudsakliga anledningen med IVCA är att vara en kontaktpunkt för intresserade av veterancyklar. Varje år anordnas ett rally samordnat av IVCA och hållet i olika länder med deltagare från jordens alla hörn. Under 2005 sker detta möte i Tyskland.

Hittills har enbart ett fåtal svenskar haft nöjet att deltaga i dessa internationella möten, men de positiva adjektiven därom är överflödande. Varje arrangerande land har hittills kunnat ståta med flest deltagare där svenskarna varit svagt representerade. Därför är frågan om vi håller hjulen rullande och kedjan smord i tillräcklig utsträckning? Vad varje cykel saknar är de trevliga turerna och under dessa möten får cyklisten verkligen chansen att möta likasinnade. Har du ett kartong-objekt eller är i renoveringstankar är det dags att börja skruva för att kunna delta. För cykeln ska vara klar, testad och intrimmad. Liksom även cyklisten, som helst skall vara lika ren och snygg som cykeln. En tidstypisk dräkt är alltså att föredra.

Alla kan vara åskådare, men för att få delta i tävlingarna finns det vissa viktiga riktlinjer för cyklarna i tävlingen. Under tävling är oömma kläder att föredra och hjälm är en självklarhet. Att det är riktiga entusiaster som kommer är det ingen tvekan om, se detta tävlingsoffer. Alla har olika långt till toppformen, men cyklar ändå.

I det årliga IVCA Rallyt får cyklar deltaga fram till 1940. Även andra cyklar med avvikande karraktärer från 1941 och yngre, dock inte yngre än 25 år.

Tävlingarna i alla klasser (utom barnklassen) skall vara distansen en engelsk mil eller mer (speciellt klasserna 4, 8, 9,10 och 12). Andra tävlingar såsom Slalom, Långsamcykling, Långdistanscykling och liknande kan inkluderas i den totala bedömningen via ett poängsystem.

 

Här följer en nödtorftig översättning över cyklarnas klassifikation och gruppindelning från IVCA kommittéen, den16:e Maj 1996. Felaktigheter kan finnas.
  • Klass 1: Hobbyhästar (Hobbyhorses, Draisiennes). Repliker är tillåtna då orginalen oftast inte används och bör bevaras för eftervärlden.
  • Klass 2: Macmillan-typen. Repliker är tillåtna då orginalen inte finns.
  • Klass 3: Velocipeder (Michaux- eller Lallement- typen). Endast originalobjekt är tillåtna.
  • Klass 4: Höghjulingar. Endast originalobjekt är tillåtna.
  • Klass 5: Trehjulingar från1880-talet med solida däck. Endast originalobjekt är tillåtna.
  • Klass 6: Senare trehjulingar med pneumatiska däck. Endast originalobjekt är tillåtna.
  • Klass 7: Säkerhetscyklar med solida däck. Endast originalobjekt är tillåtna.
  • Klass 8: Säkerhetscyklar med pneumatiska däck och fast nav. Endast originalobjekt är tillåtna.
  • Klass 9: Säkerhetscyklar med pneumatiska däck och frihjul, växlar möjliga. Endast originalobjekt är tillåtna.
  • Klass 10: Racercyklar upp till 1940. Endast originalobjekt är tillåtna.
  • Klass 11: Tandems och Multicyklar. Endast originalobjekt är tillåtna.
  • Klass 12: Cyklar med speciella tekniskt avvikande karraktärer från1941 och yngre, dock ej yngre än 25 år. Endast originalobjekt är tillåtna.

 

Not A: Alla klasser kan indelas i herr och damtävlingar om tillräckligt antal anmälningar finns.

Not B: Tandemcyklar med solida däck från 1880-talet, fyrhjulingar och andra av liknande konstruktioner kan få starta med klass 5. Original höghjulingar med träram kan få starta med klass 3.

Not C: Med original menas cyklar som följer reglementet ‘three out of five’. Med velocipeder och höghjulingar är det obligatoriskt med 100% originalitet för minst 3 av fordonets 5 delar för att ges tillfälle att deltaga i tävlingen.

De fem delarna för en velociped är: (1) ram, (2) framgaffel, (3) framhjul, (4) bakhjul, (5) sadelfjäder.

Not D: Barn är välkomna att delta i tävling, även med repliker. De kan indelas i åldersgrupper upp till 10 och upp till 14.

Åke Stenqvist - Med hjälp av Gunnar Svartengrens teckningar och IVCA-reglementet.

< Tillbaka