Cykelhistoriska Föreningen - Artiklar

 
 

 
 

A-B Maskinfabriken REX - Halmstad

REX - PRIMUS - RAKET - RALEIGH - SUNBEAM - GIORDANI

 
  Herr Axel Peter Nilsson började montera ihop cyklar av inköpta delar 1896. Verksamheten drevs i ett gårdshus intill hans herrekipering. Allt gick väldigt bra och intresset för cyklar var så stort de första åren att en expansion var självklar. Med två skilda verksamheter låg ändå huvudintresset på cyklarna och herrekiperingen avyttrades 1901. Året därpå hade han sin första fabriksbyggnad för tillverkning färdig. Cykelintresset hade dessvärre mättats och att specialisera sig på tillverkning av enbart cyklar var det ingen som gjorde, inte heller Axel Peter.

År 1906 erbjöds man en mängd produkter. Utöver velocipederna Rex och den billigare Primus i olika varianter, såldes i katalogen nyheten sidovagn (låda med 1 hjul) för cykel, 2 transportvagnar, sjukvagn (rullstol), sjukbord och 2 kassamaskiner. Den billigare Primus var utrustad med lackerat kedjeskydd i plåt, stålskenor och stålskärmar för 175:-. Rex hade en exklusivare utrustning med kedjeskydd i genomskinligt celluloid med REX i tryck, träskenor och träskärmar för 200:-. För en 20:- extra fick man dessutom broms i navet.

Vid industriutställningen i Lund 1907 erhöll man silvermedalj för sina cyklar och cykeldelar. År 1908 började Rex sin motorcykeltillverkning "som första företag i Sverige"(njae?). Motorcykeln var egentligen en förstärkt cykelram med fjädrande gaffel och en remdriven 1-cylindrig 4-takts Schweizisk Motosachoche-motor, och var mer en motorvelociped. Motorn användes av många motorvelocipedtillverkare. Omkring 4 år senare kom en 2-cylindrig 4-taktsmodell.

1909 var man drygt 80 personer i fabriken och visar stolt hur tillverkningen går till med fotografiets hjälp. Mellan åren 1904 och 1909 såldes 30.000 cyklar, en hissnande mängd. Det fasta navet har tillslut ersatts med det bromsade frihjulsnavet på samtliga modeller. En nyhet är den eleganta Turistcycle Mod 125 och Landsvägsracern Mod 130, båda med yttre förstärkning. En av cykelns produkter som erbjuds är nu sidovagnen för 125:-, 2 olika båtmotorer och tidens modetrend, 2 båtar ?!? mot offert.

Primus försvann som alternativ 1910, troligtvis för att göra enbart ett kvalitetsalternativ och att satsningen på motordrivet ökade. Året efter erbjöds kunden cyclemotorer. Motorn M.F.R. (Maskin Fabriken Rex) 2 1/2 hkr, cyclemotor; 2 cylindrig 2 1/2 hkr 4taktsmotor för 500:-, eller Rex motorcycle för 750:- med en bensintank på 5 liter ( för åkning hela 100-125 km).

Priserna för cyklarna dalade fr o m 1912 till 165-185:- samtidigt som nyheten Rex-skenan med dubbelt förstärkt botten för kanttrådsdäck presenterades. Färgerna på skärmarna och skenorna blev fler med olika typer av randningar. Modellen Primus dyker upp igen1914 , ett 150:- lågprisalternativ. Även motorcykelns pris dalar till 625:-. Det stora världskriget ställer till det för alla med bensinbrist och gummibrist utöver allt annat. Surrogat blir svaret och "krisringar" får ersätta däcksbristen. Svarta och hårda varianter som knappast var en glädje att fara fram på.

Krigstiderna ändade men inte vart det bättre för det. Arbetslösheten och kristider gjorde ett betydande hack i utvecklingskurvan straxt därpå. Rex lyckokast var satsningen på lättviktare under 20 - 30-talet, och motorstyrkan ökade med tiden. År 1923 kom så den första masstillverkade lättviktsmotorcykel. Under slutet av 20-talet och i början av 30-talet härjade Rex-motorcyklarna i tävlingsprotokollen med sina 350- och 500-kubikare. På 1930-talets början fick lättviktsmotorcyklar sitt uppsving men olyckorna rakade i höjden och under 1939 blev det körkortskrav på lättviktarna.

 
  Rex kom med den första radikala förändringen av cykelramen 1937. Det övre ramröret från styrhuvudet till sadelramröret ersattes med två tunnare rör som gick på var sin sida om sadelramröret i en böj ned till bakgaffeln och navet. Modellen mönsterskyddades och kallades för Duplex(bild 1). Den nya tiden med Amerikanska bilar i den nya stilen Strömlinjeformad kom 1934 och var säkert inspirationskällan.
Duplexramen gavs till en början ingen smickrande plats mitt i katalogen, utan förblev ett alternativ. Först 1939 hamnade den på omslaget. Marknaden tar tid att svälja nyheter. Duplexramen skulle senare komma att kopieras av bl a Monark på 50-talet.

Fjädrande framgafflar var ingen nyhet för cykeln när Rex presenterade sin variant 1938, en ledad styrstam med fyra dubbelverkande gummibuffertar(bild 2). Den fanns för montering på cyklar eller lättviktare.

 
  När pakethållaren blev standard på cyklarna så integrerade Rex pakethållaren som en fastsvetsad del av ramen på 40-talet(se bild 1). Även stödet fick se sig förändrad och stödfästet svetsades även den fast som en del av ramen.

Kriget förändrade åter igen Sverige med all den materialbrist som uppstod. Cyklarna vart var människas fordon när bensinbristen fick de flesta att avstå från bilen eller motorcykeln. Även cyklarna led av bristen på framför allt däck och slang. Det lagades slangar i varje cykelverkstad och allt togs tillvara, trasiga slangar lagades och förstörda slangar blev lagningslappar. Däcken lindades med rep, tejp eller gammal gummislang för att hålla ihop.

 
 

Maskoten med det anfallande lejonet från början av 1930-talet byttes ut under krigsåret 1943, mot en plåtbit med namnet REX i genombruten text. Med ord som "Rex - kungen bland cyklar" fick man ett slagord som lever länge. Även den lille pekande kungen i röd rock blev ett kännetecken.

 

 
  Cyklarna hade av många utrustats med olika typer av påhängsmotorer i flera år, och många färdades regelvidrigt. I ett försök att lätta lite på pålagorna blev cyklar med hjälpmotorer fritagna från registrerings-, skatte-, försäkrings- och körkorts bestämmelserna den 23 maj 1952, vilka trädde i kraft 1 juli samma år (snabba beslut!!). Den dagen, den 1 juli, kom revolutionen, makthavarna anade inte verkan av sina beslut. Det som senare skulle kallas för moped (MOtor-PEDal) kom ganska snart att utvecklas till en egen gren inom produktionen hos Rex.

År 1956 får en del cyklarna en ny formpressad plastsadel. Cykelcross som grabbarna hållit på med ett tag blir häftigare med en limpa för 6:- extra. En mängd olika baknav kan fås som extrautrustning t ex: Novo 2-växlad 37:50, SA (Sturmey Archer) 3-växlad 27:10, SA 3-växlad med fotbroms 38:-, Torpedo Duplex (2-växlad) 42:- och Torpedo Triplex (3-växlad) 57:-.

Duplexramen som var ganska kostnadskrävande att tillverka fick sitt slut mot slutet av 50-talet(58?). Även motorcykeltillverkningen fick sig törnar med Husqvarnas och Monarks framgångar läggs slutligen ner 1958.

Importcyklar som är av betydande antal idag började sin era blygsamt, och Rex var en av de första importörerna av betydelse. Rex startade sitt samarbete med en Engelsk fabrik 1960 och den nygamla engelska cykelmärket Sunbeam dök upp. Sunbeam har under den engelska cykelhistoriens början stått för god kvalité men de cyklar som nu producerades var inte bättre än de svenska och importen kritiserades starkt av branschen, men försäljningen var god

 
  1963 års katalog finns den hopfällbara cykeln "Vik-i-hop" som kom ca 1959 och var inte årets nyhet. Cykeln Raket är däremot en nyhet och "i sin helhet tillverkad av Rex", eller "monterad" som det står, nog mer sanningsenligt i 1966 års katalog. Raket är en lite enklare cykel som nog inte får bära eller förknippas med det ärade namnet Rex. Giordani barnbilar, gokarts och barncyklar importeras och säljs via Rex återförsäljare.
 
  Grabbarna gladdes åt Speedcross Rocket(Rocketstyre), från Rex 1966, MCB (Monark-Cresentbolagen) inspirerades och tillverkade delvis liknande cykel året efter, då Rodeo-modellen med 2-växlar, banansadel och Rodeo-styre(Rocketstyre) såg dagens ljus. Ett avtal träffades hösten 1967 med Raleigh-fabriken i Nottingham och Sunbeam-eran gick mot sitt slut.

Från 1968 tillverkas Rex-ramarna av MCB (Monark-Crescent Bolagen), ett samarbete som fortgår i nära 10 år. Sammarbetet med MCB och Raleigh syns tydligt i 1975 års katalog där ett stort antal Raleighmodeller erbjuds bland Rexcyklarna som bär likhet med Monark och Crescent. Samarbetet med MCB avslutas och övertas av norska DBS (Den Beste Sykeln) 1977.

Barnsäkerheten som varit bristfällig tidigare med barnstolar med vinylsäten och "plasttyg", får en allvarlig konkurrent i och med den revolutionerande nyheten Rex-sitsen -78. Denna nykonstruktion i helgjuten plast kom att bilda skola för framtiden och ser i princip fortfarande likadan ut. Den blev en riktig succé.

Rex fick lida för sitt samarbete med MCB och DBS. De fyra hade samma eller liknande ramar med enbart detalj och färgskillnader, där Crescent var dominanten. Som beroende av konkurenterna blev man styrd av sitt öde. Crescents dominans på standardracersidan under 1980-talet byttes mot MTB-trendens dominans, där Skeppshults genombrott på standardcykelsidan under 1990-talets början minskade manöverutrymmet. Samarbetet med DBS avslutades 1996 då hundraårs-jubileét firades med en nytillverkning av Duplex-ramen.

Åke Stenqvist

 
 
< Tillbaka