Cykelhistoriska Föreningen - Artiklar

 
 

Från liten till fabrik -

Skeppshult

 
 
När det gäller små tillverkare blir startåret lite flytande. I Albert Samuelsson fall började cykelproduktionen i mindre skala, och startåret för denna lilla verksamhet sägs vara 1911. Troligen inköptes cykeldelar som sedan helt eller delvis svetsades och monterades, vilket var mycket vanligt då och idag. Under dryga tio år levde tillverkningen mycket enkelt och Albert var troligen inte beroende av sin cykelproduktion utan hade säkert flera järn i elden.

Startåret för företaget anges till 1920*) då det kring den tiden byggdes en fabriksbyggnad i Skeppshult, den liknar idag mer en förlängd villa. Placeringen valdes nära järnvägen av praktiska skäl då de flesta av kunderna fanns utanför Skeppshult. I och med fabriksbyggandet bildades ett bolag, Albert Samuelsson & Co AB. Cyklarna bar sedan länge namnet Skogsstjärnan, något den stora Stockholmstillverkaren A Wiklunds Velocipedfabrik inte gillade då de redan namngett ett flertal av sina cyklar på liknande sätt. Några exempel är de kända Nordstjernan, Polstjernan och även Stjernan mm. Denna namn-nappning blev en seg domstolsfråga och det uppenbara försöket att leva på andras varumärke avgjordes till Wiklunds fördel runt 1925. Ett flertal lämpliga namn var redan registrerade av konkurrenterna, så för att vara lite unik valdes namnet Smålands Original.

Albert Samuelsson avled 1934 och hans mindre cykelintresserade broder Arvid Samuelsson tog över. Arvid med sinne för företagande utvecklade, arbetade vidare och byggde ut företaget. Med en ökad produktion byggdes fabriken ut i flera etapper och Arvid blev företaget Albert Samuelsson & Co trogen in i 1960-talet.

Början på den goda tiden
Tiden mot 1930-talets slut hände det mycket inom cykelvärlden med det ökande turistandet. Nu var det inte bara frontmärket Smålands Original som kunde fås på cyklarna. Alternativen var även Skeppshult och Rekord Original. Skärmarna blev längre och pakethållaren blev en del av cykelns standard. Det första året med pakethållaren som standard var det bakre fästet satt på skärmen, galet nog utan förstärkande stag. Ingen skärm klarar de påfrestningarna så skadan var året därpå reparerad med stag. Inför och under krigsåren vidareutvecklades pakethållaren av nästan alla, i Skepphults fall med en patenterad cylindrisk kassett med sidoöppning. Behovet av korta transporter fick Skeppshult och många andra att under 1930-talet satsa mer på 3-hjuliga cyklar för vuxna, transportcyklar och transportkärror. Cykeltillverkningen ökade då påbuden och förbuden mest drabbade motordrivna fordon.

Barncyklar med 3-hjul ska man ha tillverkat länge och den första 2-hjuliga barncykeln lanserades 1943. Dessa skulle komma att ha betydelse under senare delen av 1940-talet. Cyklarnas såldes numer som Smålands Original fram till ca 1945 då det blev S-cykeln. Frontmärket är idag densamma. Med krigsslutet stod tillverkarna i Sverige inför fortsatt stor efterfrågan. Under och efter kriget ökade antalet nyfödda och familjeekonomin och samhället förbättrades stadigt efter kriget. Detta gav upphov till en stor efterfrågan på barncyklar. År 1948 tillverkades dryga 40.000 trehjuliga barncyklar och gjorde lilla Skeppshult till en vanlig cykel i många hem. Dessa 3-hjulingar för barn med eller utan flak, små 2-hjulingar och andra barnprodukter blir en viktig del i företagets framgång.

Bristen hade nästan helt ebbat ut under 1950 så många tillverkare lanserade ständigt nya modeller och detaljer. En av Skeppshults nya modeller var S-52 som kallades strömlinjeformad (se Rex-historiken). Barncykeln fick även den nya modeller med Knutte och Motorknutte (med "motor" i trä) som lanserades kring 1953. Mopeden och bilen medför med tiden en stor förändring i produktionen och från Skeppshult får en rad produkter utan hjul bidra till lönsamheten. Oklart när övergår namnet från S-cykeln till Skeppshult medan frontmärket bestod. Arvid Samuelsson ombildar till aktiebolag 1965 och fortsätter styrandet i företaget fram till 1966 då Arvid säljer/överlåter företaget till sin brorson Lennart Samuelsson och svärson Åke Ottosson.

Med en jätte som konkurrent
Skeppshults cyklar förändras med tiden och nya modeller följer modet under 1970- och 80-talet i kamp mot det allt större MCB (MonarkCrescent-bolagen). Med Speedwaycykeln försökte den nya tiden följas, men konkurrenterna gjorde detsamma. Man vart med bl a MCB-cykeln Rodeo Mach 1 helt frånkörd som barn- och ungdomscykeltillverkare. Barncykeln som varit en del av dess framgång får en rejäl ansiktslyftning med den nya modellen Bulldog medan 3-hjulingarna var sig ganska lika. Tiden kring 1980-talet vart de mer sportiga modellerna populära och antalet växlar och konstruktioner ökade. Bockhornsstyren blir ett måste för att vara "sportig", även om det ändå är i grund samma typ som tidigare. Crescent var ändå marknadsledaren under denna långa period. Cyklarna som hela tiden tillverkats som ett hantverk hos Skeppshult ser en ny tid komma 1987 då första svetsroboten kompletterar den manuella svetsningen.

Skeppshult som med tiden blivit ett anonymt småföretag med dugliga produkter som sett flera konkurrenter med åren försvinna i jätten MCB avböjde alla sådana förslag. Däremot byter företaget Albert Samuelsson & Co ägare under årsskiftet 89/90 då Åke Ottoson och Lennart Samuelsson säljer företaget till fd cykelhandlaren Peo Helge och Kjell Sture som blir Skeppshults nya ansikte utåt. Liksom Crescent hängde inte Skeppshult alls med den nya trenden Mountinbike (MTB). Skeppshults framgång väntade ändå runt hörnet. Den nya duon får se företagets Jubileumsmodell (70 år) år 1990 få överraskande stor efterfrågan mitt under MTB's högkonjunktur. Det var en uppsnofsad svart Promenad-modell. Tillfället utnyttjas och den nya modellen blir Promenad Exklusiv i svart med svart/vita däckssidor svarta skärmar med guldrandning. En annan modell som blir en stadig vän på vägarna är all-round-cykeln ARC som lanseras 1991. Bara året därpå lanseras nya modellen Natur där damcykeln var av helt ny typ, medan herrcykeln var en lyxigare variant av ARC.

Fria fantasier och sanningen om succén
Modellen Natur blir en oväntad och ovanlig succé där turen spelar en stor roll. Sagorna om dess tillkomst är varierande, liksom orsaken till dess succé. Företagets friserade version bl a i Nostalgia och vissa kataloger går ut på att en hel cykel/cykelram av dammodell hittades på vinden med en vidfäst lapp, 1927*). Cykeln plockades ner lackerades i svart och monterades med guldrandade svarta skärmar, fast korg och en lädersadel från Brooks. Violà, Succé!! Jaså? Dessvärre förde man inte Brooks lädersadlar utan Lepper då, de första cyklarna fick andra kulörer än svart, dessutom var skärmarna svarta utan guldränder. Modellen som beskrivs är Natur Original vilken lanserades hösten 1995 efter år av efterfrågan på svart.

Orsaken till succén går att läsa som en saga i tidningen Resumé nummer 34, 1995, där en vackert friserad artikel beskriver hur reklambolaget IPM skapade succén och ligger bakom företagets framgång med ett enkelt press-release. Violà, Succé igen!! Jaså igen? Orsaken är mera riktigt 3-delad: Bra kvalité, rätt tillfälle och rena rama turen. Efter år av sportiga sittovänliga bockstyremodeller i branchen övergick allt till den funktionssnåla MTB'n. Efter några år lanserade Skeppshult den påkostade Skeppshultsmodellen Natur. Tiden för lansering mitt i kristider med massavsked var inte den bästa ändå blev den en succé.

Sanningen om succén är följande. De stora tidningarna hade med några artiklar uppmärksammat Skeppshult vilket gav upphov till nya kunder. Vad som sedan hände under våren 1993 var högst oväntat. En dag står en bil från Aktuellt parkerad framför den numera bortgångna cykelaffären på Hantverkargatan 47 i Stockholm. Den pratglade försäljaren drog sin vanliga vals för kvinnan om cykelns förträfflighet och företagets stabilitet, som till och med anställde när alla andra avskedade. Cykelköpet blev av och den inspirerade köparen funderade några dagar innan telefonen ringde. Den kvinlige köparen ville veta mer om företaget och fick en hänvisning till Skeppshult. Därefter gjordes reportaget och någon halvannan vecka senare ringde en annan kvinna som höll på att klippa reportaget om Skeppshult och undrade vad en sådan cykel kostade. Cykelköpet ledde alltså till ett företagsreportage!

Under mer än tre minuter på bästa sändningstid i förtroendeingivande Rapport fick företaget A Samuelsson & Co AB sin bästa reklam någonsin. Som bonus sändes även samma reportage i repris på Aktuellt 1½ timme senare. Dagarna, veckorna och månaderna därpå vart djävulska för alla försäljare av Skeppshultcykeln där även företaget blev nedringt av intresserade. Ordet succé är ett alltför milt uttryck, det var mer som en explosion där efterfrågan inte kunde mättas detta år. Försäljningen slog rekord men Skeppshult kunde inte leverera.

På framgångens våg
Under 1994 red man på framgångsvågen och styrde sin egen framtid. Tillverkningen av den 3-hjulinga barncykeln med flak gick i graven, något man då var ensam om att tillverka i Sverige. För herrarna skapades modellen Sports 1994 som fick ett flertal intresserade, men ingen succé. VD'n på reklambolaget IPM, Göran Mattiason, förklarade i Resumé, nr 34 1995, att han fick impulsen till cykelmodellen i London då han såg en rostig cykel med enkla drag.

Pulverlackavdelningen installerades 1996 och modellen Cross lanserades som ett svar på MTB-trenden. Den fick ett bättre gensvar än Sports, men varade även den ett kort tag. Med Z-cykeln 1998 kom den största förändringen av ramen på länge. Ritad av Björn Dahlström och erhöll utmärkelsen Utmärkt Svensk Form.

*) Åren för företagets och fabrikens tillkomst varierar från 1919-1927, men företaget firade ändå 70-års jubileum 1990. Ramfyndet av Natur-originalet har sagts under första delen av 1990-talet vara 1927 medan den under senare år ibland angetts vara från 1928. Kan bero på lappens oläsliga handstil?

 

 
 
< Tillbaka