Cykelhistoriska Föreningen - Utrustningar och tillbehör

 
 

Klicka! + + + +
 
De vackra lyktorna sparas fastän velocipederna de en gång prydde sedan länge är borta. De är nu ett samlarområde i sig. Två vackra lyktsamlingar avbildas här. Klicka på bilderna för en större kopia.
Foto: Åke Stenqvist, Sven Larsson och .Roland Obst
 
Sven Larsson har fotograferat några tidigare versioner av den klassiska "Pärlan", troligen en av de mest långlivade cykeltillbehör vi haft.

 

 
  En unik samling cykelmemorablia som pryder väggen hos en av våra medlemmar.Texten på silverpokalen överst i mitten lyder: S.V.F. Första pris Mälaren Runt 1903 H. Moren. (klicka för en större bild)
 
  Nödbroms för framgaffeln, 1930. Foto Roland Obst
Klicka!
 
  En väl bibehållen sadel av en typ som användes från 1890-talet
Foto: Roland Obst
Klicka för större bild!
 
 

Normalcyklisten var nog mer välutrustad förr i tiden, som här med verktyg, oljekanna, byxklypor och en effektiv pump.

Foto: Roland Obst

+
 
+
  Garantibevis från 30 och 50-talet +  
 
 
 
  Växelanordningar har alltid attraherat kluriga uppfinnare och fabrikörer. Göran Hartzell äger "Växelhjulet" ovan i originalkartong. (klicka på bilderna för större kopior)  
 
 
  Vid Cykelhistoriska Dagen 2005 fick en ORK-växel ny ägare. Den visas på de tre vänstra bilderna. På bilden längst till höger syns en hopmonterad växel med en annan förpackning.  
 
 
 

Hej jag har fått tag i en gammal sadel med tre fjädringar som det står 77 på, kanske modell nr.Kan också urskilja en häst. Mina frågor är följande:
1. ålder, kanske årtal?
2. namn/ märke, vilka cykelmärken användes den oftast till?
3. Skinnet är ganska hårt, lite sliten, antagligen inte smörjd på ett tag. Har du/ ni några tips på hur och vad jag ska använda för att fräscha upp fjädring och skinnet?
Tack på förhand! /Linus

Sadeln är tillverkad av Walfrid Anderssons Sadelmakeri AB i Uppsala. Dateringen är lite svår då man behöver en katalog av modeller och tillverkningsår för de många olika modellerna. Modell 77 finns inte med i 1938 års katalog, däremot har den i katalogen moderniserats och uppgraderats till modell 78 vilken saknar den främre stående fjädern. Troligen är sadeln från 1920-talets mitt till 1930-talets första hälft.

Sadeln är troligast en damsadel. Cykeltillverkarna var lika otrogna kunder då som nu och cykeldelarna köptes av den som sålde till ett bättre pris. Den kan egentligen sitta på vilken cykel som helst. Sadeln kunde lika gärna vara ett alternativ till originalet vid köpetillfället. Cyklar tillverkade runt Uppsala är ändå de lämpligaste att sätta sadeln på. Helst skulle jag montera sadeln på en Nymancykel t ex Hermes, men även en Crescent fr o m -32, eller en Vega fr o m -34 samt konkurrenten Josef Eriksson med sina märken Fram eller Dixi. Jag tror knappast sadeln sattes på en Monark-, Husqvarna- eller Rex-cykel. Å andra sidan så pryder den vilken cykel som helst.

Som alltid finns det åsikter om att renovera eller inte. I ditt fall skulle jag enbart lättare rekonditionera av modell damma av och putsa upp. Skicket tycker jag ser riktigt bra ut för att vara en 70-80 åring. På vår hemsida finns lite renoveringstips. Stommen kan med fördel fås att glänsa lagom med Autosol sk kromglans och trasor. Gnid inte för hårt bara, skiktet av förnickling kan ibland vara känsligare än man tror. Är inte sadeln helt snustorr bör du vara lite försiktig med insmorningen då lädret kan ändra nyans till det mörkare om du dränker sadeln i smörjmedel. Lättare strykning på undersidan av sadeln med några veckors mellanrum ett par månader räcker nog för att få igång sadeln. Mjuk har den nog aldrig varit, se på Brooks av idag. Ytskiktet behöver nog bara en liten lätt dos försiktig polering. Detta är i alla fall min åsikt.

Åke Stenqvist

 
 
Klicka!
 

< Tillbaka