John Bensson startade
sitt företag AB J.Benson 1899 i Malmö. Motorcyklar, båtmotorer, resrvdelar
till jordbruksmaskiner och kompressorer stod på produktprogrammet. Cyklar
såldes under namnen Diana, Diamant, Essess och något senare Marathon.
Stavningen Marathon hängde med till början av 40-talet. Lokalerna fanns från
början vid Balzarsgatan 16 men 1939 flyttade man till Kronprinsens
Husarregemente stallar vid Regementsgatan. 1964 revs det gamla kasernområdet
och där byggde "Kronprinsen" där montering av cyklar skedde i källarplanet.
J, Benssons Fabriks AB tillverkade motorer för lätta motorcyklar och
senare mopeder under märket JB. När efterfrågan steg efter kriget övertog
man en fastighet i centrala Eskilstuna. 1979-80 flyttade verksamheten till
Torshälla inför rivningen av den gamla motorfabriken 1982. Där monterades
cyklar parallellt med produktionen i Malmö baserat på komponenter från
Monark-Crescent. MCB köpte företaget 1984 och verksamheten i Malmö togs över
av en tidigare anställd, Herbert Blob, under namnet AB J. Benson Eftr.
Monteringen i Torshälla pågick fram till 1987, mot slutet mer och mer
som reservdelsdepå (J.Bensons Försäljnings AB) varefter bolaget
likviderades. Under några år på 80-talet sålde man förutom de MCB-baserade
modellerna även cyklar från National-Panasonic i Japan. Herbert Blob ville
ta över märkesnamnet Maraton, men det gick i stället till Jaguarverken i
Sundsvall som så sent som 2002 annonserade (import)cyklar med detta namn.
Varumärket Maraton är ännu starkt vilket visas av att det från 2012
tagits över av en grupp cykelhandlare kallade Tvåhjulsmästarna. Den tidigare
cykelfabriken i Torshälla är nu bland annat konditori och gränsar till
Ebelingmuseet som är värt ett besök.
(Baserat till största delen på
Bengt Roos historik i CHF:s Velocipeden N:o 2 1990)
|