![]() |
|||
Cykelhistoriska Föreningen - Renovering och delar |
|||
Förnicklade delar |
|||
Från Lars Erik Jonsson kommer följande tips: Saknar du någon del till din förnicklade cykel, t. ex. lykthållare, sadelstolpe eller dylikt, men har förkromade sådana liggande i skrotlådan? Kromet lades, i alla fall upp till 1970-talet, ovanpå en förnicklad yta, så det gäller bara att plocka bort kromet. Det gör du på några få minuter genom att lägga den kromade grejen i saltsyra. Efter 2 -3 minuter har saltsyran antagit en grönaktig färgton och en vacker förnicklad yta framträder. Saltsyran angriper inte nicklet. 30 % saltsyra, som du kan köpa i vilken kemikalieaffär som helst, funkar bra. Du behöver bara så mycket syra att hela grejen precis blir täckt. Se bara till att göra det utomhus med vinden i ryggen och använd gummihandskar. Lycka till! |
|||
Vevpartier Brian Rosenberg beskriver hur man modifierar ett äldre vevpati med klocklager till modernare BSA. Elementärt för många, men nytt för en yngre generation, är montering av det klassiska Fauber vevpartiet. |
|||
Renovering av sadlar (Kjell Ahlqvist) | |||
Ett stort problem vid renoverig av gamla cyklar är ju lädersadeln. Genom väta och/eller uttorkning har den ofta råkat i ett skick så att man helst vill kasta den i soppåsen. Men eftersom tidstrogna nygjorda sadlar med få undantag saknas får man försöka rädda vad som går. Nya sadlar sköts med Brooks Proofide ett par gånger om året, men för misskötta sadlar får man ta till grövre don. Efter att ha läst en del på Internet provade jag på en gammal Idéale som var stenhård och torkat snett så att fronten stack ut i vinkel. Dessutom hade sidorna rullats upp i "vingar", |
|||
![]() |
|||
Efter att ha dränkt in undersidan med en riklig dos matolja, i det
här fallet rapsolja, som fick suga in över natten spände
jag upp sadeln som syns ovan. Naturligtvis borde jag ha lagt mer material
emellan; det blev tydliga avtryck efter remmen. Men resultatet visade
ändå att jag var på rätt väg. Ovansidan behandlades
sen med Viking Fiskarsmorning. Sadeln blev knappast i utställningsskick,
men är nu rak och med mindre "vingar". Jag är övertygad
om att läsarna har bättre metoder. Jag
mottar tips med tacksamhet! Möjligen hade en blandning av animaliska fetter och mineralolja varit att föredra. I hästsportbutiker finns Ekol-olja som förutom seldon även kan användas till att behandla skinnjackor och grova skor. Dag Hammar har följande kommentar: Jag rätade ut en gisten Ideal för några år sedan genom att 1. dränka in den i rå linolja (Staffan Skott rekommenderar det för smorning av sadlar). 2. spänna ihop den genom att linda cykelslang kring den (Bra genom att man variera spänningen. Lämnar inga märken). 3. Låta den stå i några månader. Ganska likt ditt recept med andra ord. Formen blev bra men ytskiktet ngt krakelerat. Jag vet inte om det var räddningslöst från början. Från Bengt Roos kommer följande metod: Angående snedsträckta sadlar så bidrar jag med ett tips, tag loss lädret ifrån stommen och smörj in det upprepade gånger på ovansidan med seldonsfett med några dagars intervaller, blötlägg det sedan i vatten över natten. Därefter kan man forma det emellan ett par kasserade plastsadelstommar i lämplig modell, låt det sedan torka i press. Före återmonteringen är det lämpligt att även återfetta undersidan. Torbjörn Ericsson har följande tips: Det är inte dumt att mellan varven av insmörjning, ge sadeln en omgång med skokräm i rätt kulör. Om man smörjer in sadeln och enbart lägger ett ytskikt av skokräm, kommer detta att försvinna ganska snart. Genom att då och då lägga på skokräm, följer färgen med ner i lädret, och sadeln håller sig snygg längre. Då sadeln är mättad med fett och börjar bli torr på ovansidan, kan man t.o.m polera upp en hygglig glans på sadeln. Ian Strand (medlem nr 50) i Älgarås skriver: Även jag har några äldre lädersadlar, några i hyggligt skick o andra i torrt, rätt uselt skick. Frågade en dag en skomakare som visade mig en vätska han hade. Med den kunde han pressa till nytt läder utan vidare. Vanliga sadelmakare finns ju också. Formen kan man gjuta själv av gips, mot ovansidan vill jag minnas! Läste en gång i en sameslöjdbok att man kunde smörja lädret med majsolja. Just vilken matolja man använder är det ju kanske inte så noga med då de väl ändå inte härsknar. Annars, när det gäller läder sa man i det militära att det med fördel skulle smörjas efter blötning. Har därefter alltid smörjt allt i skinn efter att åtminstone ha fuktat det med exempelvisvis en blomsprej och jag har aldrig varit med om ens en antydning till mögel ed. Johan K Persson i Ystad skriver: Läder bör vid blötläggning inte ligga mer an 10-15 minuter i vatten, batterivatten (dest vatten) tränger bättre in i lädret än kranvatten. När lädret torkar är det enklast att låta avgående fukten dra in fettet i lädret. Eventuell polstring som tagel vilken är insydd i flerlagerssadlar disekteras först genom att sömmen pillas upp. Glöm inte dokumentera hur det satt under processen. Elementen tvättas och restaurers var för sig innan man syr ihop dem med nåtsöm, två nålar som möts i hålet. Numera finns starka syntetiska trådar i många kulörer. Vaxning av tråden hjälper till att täta sömnadshålen. Från Larz B Grönberg, Lid: I armén i slutet av 60-talet lärde en gammal rustmästare mig att smörja in sadelns undersida rikligt med vapenfett och det funkade på armécyklarnas lädersadlar. Själv har jag bara Brooks i olika modeller till mina 5 Canondale inköpta hos Cyklig i Solna i slutet av 90-talet. Till de sadlarna använde jag Proofide eller Minkoil utan silikon. Kommentar: Mink oil kommer som namnet anger från minkens underhudsfett och användes av pälsjägare för att smörja både skor och händer. Observera att Kiwi minkolja på burk innehåller silikon så det bör man som Larz skriver undvika. |
|||
Däck till äldre cyklar |
|||
Renovering av träfälgar | |||
Bengt Roos beskriver hur han renoverat skeva och orunda träfälgar. | ![]() |
||
Nya träfälgar | |||
![]() |
|||
Göran Hartzell har köpt träfälgar av ovanstående utseende från Veloform i Göteborg. De kommer från Giovanni Cermenati, Magreglio Como, Italien. Han tillverkar dem av bok från Slovenien och de finns både för kanttråds- och tubdäck. Han har dessutom skärmar och annat i trä. http://www.ghisallowoodenrims.com/ | |||
Hjullager (Torbjörn Ericsson) | |||
Hjullager kan med tiden bli småsåriga av föroreningar,
rost etc. Då det gäller vanliga framhjul, samt bakhjul på
cyklar med utanpåliggande växel, dvs nav man relativt enkelt
kan ta isär själv, är det inga större problem. Man kan
ta ut lagerbanorna samt konorna, och putsa dessa i en roterande chuck. Man
använder fin slipduk och putsar helt enkelt med ett jämnt tryck
över lagerbanorna. Beroende hur allvarlig skadan är kan man behöva
grovputsa med grövre slippapper i början. Det är lämpligt
att använda tunn smörjolja som skärvätska. Har man ingen
roterande chuck, kan åtminstone konorna putsas i en vanlig borrmaskin.
Man tar då en bult med samma gänga som konan man vill putsa,
och sågar av skallen på denna. En mutter, t. ex navets kontramutter,
skruvas på på bultens gänga och får tjäna som
låsning av konan på bulten. Nu är det bara att stoppa in
kalaset i borrmaskinen, be en vän hålla igång den, och
börja putsa. Skaffa nya kulor och montera ihop navet igen. Enklare lager kan kanske löna sig att köpa nya, men dyra, svårfångade lagerdelar får en andra chans med ovanstående metod. |
|||
Uppsnyggning av lack (Kjell Ahlqvist) |
|||
Enkla tips att snygga till en smutsig och sliten lackering (självklart tycker säkert många): 1. Tvätta ramen med lacknafta som tar bort smuts och oljerester Klarlack är inte att rekommendera, men kanske någon läsare har andra erfarenheter? En metod är att i stället för tvålull använda Autosol som normalt är standardputsmedel för blanka delar. Eftersom det har en viss slipverkan får man gå försiktigt fram,
|
|||